Portugalia – Oporto, Braga, Aveiro, Costa Nova

Porto – Madrid 600km, vegig autopalyan. Odafele egyhuzamban mentunk, csak egyszer alltunk meg 10 percre, igy 5 ora alatt ott voltunk, ami nagyon jonak szamit, foleg, hogy mindenki felkeszitett, hogy a ”puente” (hosszu hetvege) miatt oriasi dugok lesznek mindenfele – sehol nem volt ;-) A taj vegig szemetgyonyorkodteto volt, kulonosen ahogy kozeledtunk a tengerparthoz – hirtelen minden csupa zold lett, dimbes-dombos, hegyes-volgyes taj vett korul bennunket – amit visszafele elvezhettuk, mivel odafele mar addigra sotet volt.  A ket orszag kozott -1 ora idoeltolodas van.

Nagyon jo hotelt sikerult talalnunk. Mar osszel is idefoglaltunk eredetileg. Egy 5 csillagos szallodaban talaltunk szobakat hihetetlen jo aron (65Euro). Spanyolorszagban 4 csillagosat sem talal az ember ennyi penzert, bar szerintem mashol sem! Ipanema Park Hotel a neve egyebkent ennek a portoi  hotelnak es kozel a belvaroshoz helyezkedik el, bar nem gyalogosan, hanem inkabb autoval. A szemelyzet valoban tobb nyelven beszelt, ami itt (Spo-ban) kevesbe mondhato el (szerencses esetben angolul vmennyit tudnak, de a spanyolok nyelvtudasa eleve gyerebb, mint a portugaloke), kedvesek es udvariasak voltak, a reggeli benne van az arban, ami boseges  es nagyon szepen prezentalt volt. Tenyleg nem lehetett egy szavunk sem, kulonosen ennyi penzert.

Az idojaras ket nap esos volt, ebbol kifolyolag nagyon paras volt a levego, ami nem csak az eso, de a tenger melletti fekvesebol is adodik. Kotott ruhazat ezert nem ajanlott, en ezt bebuktam, mert a madridi tiszta, minimalis paratartalmu levegohoz szokott ruhataramban hirtelen megnott a kotott holmik szama. Erre csak az ut utan eszmeltem ra; rajottem, hogy mar Koreaban sem volt semmi kotottem, csak pamut, mert a magas paratartalomban kenyelmetlen viselet szerintem minden mas anyag. Madridban a keves eso es a szaraz kontinens kozepen valo elhelyezkedes miatt nagyon szaraz a levego, semmi paratartalom benne, igy jol esik az embernek a meleg kotott holmi a teli hidegekben.

Porto – olyan volt, amire szamitottunk es kozben megsem. Kicsit meglepett, hogy a varos epuletei milyen lepusztult allapotban vannak es a felujitasoknak szinte nyoma sincs. Eles kontraszt volt bizony akar a madridi, akar mas spanyol varosok gyonyoruen felujitott  epuletei utan. Mindenesetre nem gondoltuk volna, hogy ennyire eszreveheto a ket orszag kozti gazdasagi kulonbseg. Nagyon sok szegenytelep volt az utak mellett, de a belvarosban is atmentunk rajtuk. Vhogy jobban szem elott vannak, pedig mi tenyleg csak par napot, es mint turista mentunk. Ugyanakkor nagyon kulonleges latvanyt ad a varosnak a sok csempes haz es templom es a vidam szines egymas mellett sorakozo epuletegyuttesek. Ha a nap is sutott volna, de nem tette 5 percnel tovabb sajnos, akkor meg elenkebb lett volna a varoskep. Esos idoben alapvetoen is kicsit szomorubban hat egy varos, de ha sok a felujitasra szorult epulet, akkor kulonosen. Ezt eddig otthon (Mo-on) ereztem leginkabb. Remelhetoleg lesz majd egyszer meg lehetosegunk ra, hogy napsugaras idoben is lathassuk, az amugy gyonyoru varost.

A par nap alatt csupan benyomasokat kaphattunk a varosrol, az orszag neperol, igy lehet nyugodtan cafolni, aki mar jart ott es maskent latja. Vmiert nekem Portugalia mar regota a szivemcsucske volt, annak ellenere, hogy nem jartam meg ott. Nagyon regota vagytam, hogy eljussunk ide is. Megerte, es megeri majd a tobbi reszet is bejarni legkozelebb :

– a portugalok sokkal vallasosabbnak tunnek, mint a spanyolok. Ennyi templomot egy negyzetkm-re, vmint templomba igyekvo embert meg nem lattunk szerintem.  Bar van egy erzesem, hogy a fiatalabb generacioban mar kozel sem dul a vallasossag fontossaga annyira, akarcsak itt Spo-ban.

– spanyolul ertenek, de erdekes modon azt tapasztaltuk, hogy angolul jobban beszelnek. Feltunoen tobben beszeltek angolul, mint itt Spo-ban.

– az emberek talan tenyleg csendesebbek a tobbi latin nephez kepest, de a nyitvatartasi ido hasonlo a spanyolhoz. Ugyanugy bezar minden etterem delutan 3-4tol egeszen 7-8ig; (itt Spo-ban 9-10ig ki sem nyitnak) Ugy tunik tehat, hogy keson koltik ok is a vacsorajukat.

– legnagyobb meglepetes szamomra a nyelvuk hangzasa volt. Rajottem, hogy nem is hallottam meg portugal beszedet, es  kedves roman ismerosom, aki mindig mondogatja nekem, hogy szerinte a portugal nyelv a legkedvesebb latin nyelv –  talan azert mondja, mert teljesen ugy hangzik a portugal nyelv, mint a roman nyelv – szerintunk. Erdekes felfedezes volt.

– sok kis sikataros utca kanyarog a belvarosban, kisertetiesen hasonlitva az olasz utcakra, amik kozott mindenfele ruhakat csipeszelnek ki az erkelyre v a ket haz koze. Hangulatos kis etteremeik es kavezoik vannak. Hosszu, melyen benyulo boltocskak. Tiszta minden, es a parkok is gondozottak. A kiszolgalas mindenhol kedves es baratsagos volt. A portugal vendegszeretet hire tenyleg megallja a helyet. Jol ereztuk magunkat vegig.

– a Ribeira (ami kis folyot jelent portugalul) a hires folyoparti negyed, ami egyben a varos regi tortenelmi negyede is, ami otthont ad a szines portoi hazaknak, amirol hires es sok kepen lathato. Itt erdemes keresztul-kasul setalgatni, mert fantasztikus hangulata van, ami a Praca de Ribeira, azaz a Ribeira ter, korul tetozik. Rengeteg etterem es bar talalhato itt.

Mi nem ezen a teren ultunk le ebedelni (csak ketten voltunk Karesszal, mig Vali mama vigyazott az alvo Danira, igy igazi romantikus setat tehettunk ebben a csoda negyedben ;), hanem az egyik kis sikator sarkan meghuzodo etterem kinti lepcsos fateraszan foglaltunk helyet – vmiert odavonzott a hely. Persze nem a felenk terigetett fehernemuk latvanya miatt, az csak igazi portoi hangulatot adott, a portoi bor bukeja melle :DD A kis etterem igazi gyongyszem, barkinek melegen ajanljuk. Nem sokkal, hogy helyet foglaltunk, hirtelen meg is telt az egesz hely. Tokeletes, gondolatolvaso kiszolgalas, abszolut elfogadhato arak es mennyei konyha! A hely neve: Adega Sao Nicolau, a Travessa de S. Nicolau utca sarkan.

Ebben a negyedben talalhatoak a Douro folyoparti hires szines portoi hazacskak, es a szep D. Luis hid. Vmint az egyik legszebb templom, ami az 1100as evekben epult : Igreja de San Francisco, (San Francisco temploma). Gyonyoru! Belepo, ha jol emlekszem 3 euro volt. Kihagyhatatlan! Egyebkent a varos oreg reszen mindenhol macskakoves utcak vannak, ami nagyon hangulatos. A varos ezen negyede egyebkent az UNESCO vilagorokseg reszet is kepezi – nem csoda! A tobbi portugal kep ITT talalhato!

Danival elmentunk az Akvariumba is, ami meglepoen nagyon jo volt! Vegig elvezte, dugig kisgyerekes csaladokkal. Kivalo program esoben ;)

Hazafele menet megalltunk Aveiro es Costa Nova partjainal. Napsuteses, meleg idonk volt, kihasznaltuk egy-egy setara. A lenti csikos hazak hozzatartoznak Costa Nova latkepehez – nekunk nagyon bejott a hely. Aveiro hires a kanalisarol, ami keresztul folyik a kisvaroson. Szines csonakokkal viszik a turistakat, 45 perc, 5 euro. Es hogy meg mit lehet csinalni Aveiroban, arrol talaltam ITT egy nagyon jo kis 10 pontba szedett listat – ha vki esetleg arra jarna.

Salamanca

Vegezetul meg megalltunk Salamancaban, ami ket orara van Madridtol, a gyonyoru idore valo tekintettel. Szepseges varos Salamanca, ami Spo. legregebbi egyetemi varosa, hatalmas diakelettel. Erezni a levegoben a kulturat es muveszetet. A Plaza Mayor tele volt piknikelo egyetemistakkal. Olyan kicsit a hely hangulata, mint Cambridge vagy Oxford  angol egyetemi varosoknak.  Mi nem tudtuk az egeszet bejarni, igy majd legkozelebb, amikor visszaterunk, irok rola bovebben. Addig is par kep a helyrol ITT.

18 thoughts on “Portugalia – Oporto, Braga, Aveiro, Costa Nova

  1. Szia!
    Nemrégiben Hugomum oldalán keresztül találtam rá a blogotokra és az utazási beszámolók különösen tetszenek, mindig elkap a mehetnék. Köszi ezt a leírást is, a linkeket és tippeket pedig folyamatosan mentem el, remélem nemsokára mi is hasznát vesszük. :)
    Szia Zsu

  2. Orulok Zsu, ha tetszenek a leirasok, ez motivaciot is ad, hogy legkozelebb is viszonylag reszletesen irjak egy-egy utrol es belinkeljek, amit csak lehet :))
    Minel hamarabbi jo utat nektek is! Hova lenne a legkozelebbi terv, ha megvan mar?

  3. Tervek azok mindig vannak ;) Most leginkább az akadályoz bennünket az utazásban, hogy pár hét múlva kistesó érkezik a családba. Aztán ahogy tudunk, mennénk Kanadába, nagyon jó barátaink költöztek oda. Addig is maradunk az EU-n belül, ill. elsösorban hazautazunk Mo-ra a családhoz.

    • Németországban, a francia határ mellett. Szerencsére itt is vannak nagyon szép tájak, Svájc is csak egy ugrás, ha a magas hegyekbe vágyik az ember. :)

  4. Karesz edesanyja is arra lakik, o Stuttgart mellett. Gyonyoru az a resz is, bar Nemetorszag is hatalmas orszag, sok szep resze van. Szamos alkalommal jartunk korabban arrafele is. Szerettek ott elni? Hany eve mar?

  5. Orulok, hogy jol sikerult a kirandulas! :)
    A portoi szalloda valoban jol nez ki, megneztem a weboldalat, mindenkeppen megerte az arat. Jo, hogy ratalaltatok. :)
    Most gondolkodtam a portugal nyelv hangzasan es hirtelen nem ugrik be, milyen is az. Pedig itt biztosan hallottam mar, de annyi nyelv van korulottem, hogy legtobbet fel sem ismerem. :)
    Na majd ennek utananezek… ;)

    Puszi nektek es szep hetveget!!

  6. Livi, valoszinuleg hallottam mar portugal nyelvet magam korul en is, csak nem figyeltem fel ra kulonosebben. Azt hittem jobban hasonlit a spanyolra v olaszra, de semmi hasonlo hangzast nem fedeztem fel benne.
    Nektek is szep hetveget! puszi

  7. írva hasonlít a spanyolra, hangzásában nekem valamelyik szláv nyelv ugrana be. nekem az volt a tapasztalatom a portugálokkal, hogy hasonlítanak sokban ránk: keser-édes ott az élet, szeretnek panaszkodni, mert a ott a nagy tesó a szomszédban (mint nekünk Ausztria) és hasonlítgatják magukat hozzájuk, ami szerintük “sokkal jobb hely”..ezt egy portoi mondta nekünk. megviselte őket, h egykoron az egyik leggazdagabb ország voltak a sok gyarmatnak köszönhetően, most meg semmi nincs. de nekem is nagyon tetszett, csak mi nyáron voltunk és kipurcantam a forróságtól..

  8. Gyonyoru lehetett akkor szep napsutesben, az latod megint nagyon hianyzott a kepekrol…Nagyon hasonlit irasban a spanyolra ezert sok mindent ertettunk is, de hangzasra nekunk mindharmonknak egy az egyben a romanra emlekeztetett. Egyebkent akik jartak mar Spo-ban es Portugaliaban is, altalaban Spanyolorszagra szavaznak, hogy szebb – mindenkeppen szebben fel van minden ujitva, de szerintem mas a ket orszag. Mentalitasban es kinezetre is. Imadom a vilagszeli helyeket/orszagokat, vmi kulonleges vonzalom fuz hozzajuk ;)) Megyunk szerintem mi is vissza osszel es bejarjuk a deli reszt is :) Akkor szarazabb a klima, a tavasz esosebb.

  9. Mi még nem jártuk Portugáliában. De az ismerőseim, akik jártak vagy éltek ott, hasonlóakról számoltak be. Illetve kiemelték, hogy a portugálok azért elég morcosak tudnak lenni, különösen spanyol viszonylatban.

    A nyelvet illetően viszont vannak saját tapasztalataim. Mielőtt Brazíliába mentünk – gondolva arra, hogy az eldugodtabb helyeken az angolnak nem sok hasznát tudjuk venni -, tanultam portugálul, annak is a brazil változatát. A brazil-portugál fantasztikusan dallamos, csodálatos, én imádtam hallgatni és beszélni, már amennyi rám ragadt fél év tanulás során. :)

  10. Latod Kriszti, en pont a dallamosagott hianyoltam a nyelvbol, ami ezekszerint a brazil valtozataban megvan. Igy van ez a del-amerikai spanyollal is, ami sokkal dallamosabb szamos latin-amerikai orszagban, mint itt az Iberiai-felszigeten. Nekem az egyik kedvencem, akcentust es dallamossagot illetoen az argentin spanyol. Volt egy argetin ismerosom, aki gyakorlatilag az olasz nyelv dallamossagaval es a spanyol nyelv csodalatos temperamentumaval ugy beszelt, hogy en egesz nap elhallgattam volna… Sosem hallottam meg embert ennyire gyonyoru nyelven beszelni, mint ezt a lanyt…kar hogy megszakadt vele a kapcsolat es nem tanulhattam tole.
    Ha egyszer megis elkezdem a portugalt, akkor tudom, csakis a brazil valtozatot keresem majd ;))

  11. Még nem hallottam argentin-spanyolt beszélni, de amit írtál az fantasztikusan hangzik. Gyönyörű lehet. :)

    És ha már a dallamosságról beszélünk, gondoltam ajánlok két számomra nagyon kedves előadót, akik portugálul énekelnek.

    Az egyik Mariza, ő portugál fado énekes, de eredetileg Mozambikban született.
    Egy lassúbb – http://www.youtube.com/watch?v=0cKv6EHNOTk
    és egy pörgösebb – http://www.youtube.com/watch?v=6Iapqgekl3I

    És Cesaria Evora a Zöld-foki-szigetekről

    Mindketten jártak már Magyarországon is, Cesaria többször is fellépett a Művészetek Palotájában és a Szigeten.
    Szerintem biztosan fellépnek Spanyolországban is. Nagyon-nagy élmény egy-egy koncertjük. :) Remélem tetszeni fognak Neked.

  12. Most jott csak at a kommented, ugy tunik spam-nek nezhette a sok linkeles miatt, de csak approve-olni kellett :) Megnezem majd mind, amit ajanlottal es elmentem a neveket, hogy ha erre jarnak, akkor le tudjunk a jegyekre csapni – koszi az ajanlast!

  13. Pingback: A-Z Traveling Game :) | Living here and there

  14. Pingback: Oporto day and night | Living here and there

Leave a comment