Nemzetközi iskolai közegről & a 21. századi oktatás feladatairól

IMG_6344

Daniék osztályában tegnap volt az egyik kisfiúnak a szülinapja és nagy közös ünneplést szerveztek, ahol elénekelték neki a Boldog Szülinapot az összes nyelven, amit ismertek (kb 8-10 országból vannak a 14 fős osztályban, ahol nem egy gyerek már eleve háromnyelvű). Dani magyarul és spanyolul énekelte. Imádom! Mint a sulit is, amit sikerült neki találni!

Sokáig keresgéltünk és nézelődtünk a nemzetközi iskolák között Muscatban, hogy vajon melyik lenne Daninak a legideálisabb, végül sikerült egy olyan fantasztikus nemzetközi sulit találnunk, ami teljesen összhangban van a saját értekrendszerünkkel és gondolkodásmódunkkal. Ráadásul családias hangulatú is, és egyáltalán nincs az a nyomasztó iskolai hangulata, amitől esetleg tartottunk egy nemzetközi iskola esetében. Mindössze 14-15en vannak egy-egy osztályban – ez a max létszám! Muscatban pár éve nyitotta meg kapuit ez a nemzetközi iskola, de létezik több helyen is a világban. Multikultúrális környezetben tanulhatnak a gyerekek, 75%ban angolul és 25%ban arabul, ünnepelve a helyi, ománi egyedülálló kultúrális örökségeket is. A gyerekek eddig 30 különböző országból érkeztek – Dani az első magyar :) Világszinvonalú oktatást nyújtanak, IB-t (International Baccalaureate), azaz nemzetközi érettségit, ad az iskola.

A hagyományos oktatásban egyirányú információcsere zajlik tanár-diák között, ahol standardoknak kell megfelelni és az uniformitás kerül kihangsúlyozásra, nem pedig az önálló vélemény alkotás és a gyerekek problémamegoldó képességének fejlesztése, ami valójában kritikus lenne a 21. században!! Fontos, hogy gyerekek elsajátítsák hogyan lehet hatékonyan és békében együtt dolgozni, miközben ötvözik saját egyéniségüket, kreativitásukat és önálló gondolataikat, amivel egy jobb jövőt tudnak közösen építeni. A legtöbbet tanulni nyitott környezetben és érdeklődő mentalitással lehet illetve tapasztalatok útján. Ez a nemzetközi iskola pontosan ezt képviseli. Illetve nagy hangsúlyt helyez a környezettudatosság és a fenntartható fejlődés mellett arra, hogy a gyerekek képesek legyenek önálló kritikus gondolkodásra és problémamegoldásra. Fontos az olyan értékekek elsajátítása, mint türelem, önbizalom és csapatmunka. Minden nap dolgoznak az agy serkentésén, hogy a gyerekekből örök érdeklődő és tanuló felnőttekké váljanak.

(Megjegyzés: ehhez az iskolához nagyon hasonló nemzetközi sulit találtunk Madridban is tavaly (köszi Szandra!), amit idén ősztől kezdett volna el, ha nem kapjuk meg ezt az ománi lehetőséget. Ott 50%ban spanyolul és 50%ban angolul tanultak volna, és az elsődleges szempont ott is az volt, hogy a gyerekek kihozzák saját magukból a legjobbat és azon a területen támogassa őket az iskola, ami a gyermeket a leginkább érdekli. Ha úgy alakul, hogy visszatérünk Madridba, szeretnénk, ha odamenne (Colegio Brains) mert egy fantasztikusan jól felszerelt és innovative iskola, rengeteg sportolási lehetőséggel.)

Bár az egészséges táplálkozás és életmód fontos az iskola számára is, a sport egyelőre nem tud akkora szerepet kapni, mert még most bővítik az iskolai létesítményeket, annyira új. Mivel azonban a lakóparkon belül és a tengernél felváltva úszik Dani is rendszeresen, illetve hetente úszótanfolyamra is jár, így mozgásban nincs hiány :) Ráadásul itt az órákon nem ülnek és körmölnek a gyerekek egész nap! Minden osztályteremben több kis kuckó van kialakítva, ahol a gyerekek rajzolnak, énekelnek és táncolnak, egyszóval mozgalmasak az órák, ami nagyon szuper! Konkrétan szerintem ezért is ragad ennyire Danira is minden tudás ilyen nagy sebességben! Már az első napok után úgy jött haza, hogy megállás nélkül csak mesélt és mesélt mi minden történt aznap, mi mindent tanultak! Minden párbeszédet, dalocskát visszamond és énekel. Öröm hallani! Ez az elmúlt években egyszer sem fordult elő! Sokat kell persze dolgozni még a nyelveken, de már folyékonyan teszi össze angolul a mondatokat, használ minden szót, amit ismer (aktiválodott minden, amit eddig tanult Madridban) és egy percig sincsenek gátlásai a nyelvhasználatot illetően. Miért is lenne? Egyrészt mert gyerek, és általában egy egészséges lelkületű gyereknél nem igazán vannak még gátlások, másrészt a spanyol iskolának köszönhetően hozzászokott ahhoz, hogy kérdezzen bátran, ne fogja vissza magát, akkor sem, ha valamit nem tud. Sok szempontból nagyon jó volt a spanyol állami iskola is, szerettem benne, hogy kiscsoportokban tanultak együtt, projectszerűen, hogy arra tanították őket, hogy osszák meg bátran mindig a véleményüket és magabiztosan álljanak és beszéljenek az osztály előtt. Egyértelműen látom, hogy mennyivel bátrabb a kiállása és az önbizalma mint nekem volt ennyi idősen! Össze sem lehet hasonlítani!

Hálás vagyok, hogy minden ennyire jól alakul és megerősítéseket kapunk napról-napra, hogy nem véletlenül vagyunk itt, mert MOST pontosan ITT a helyünk.

4 thoughts on “Nemzetközi iskolai közegről & a 21. századi oktatás feladatairól

  1. Mint, amilyet megalmodtunk Daninak! Pontosan ilyen iskolaba szerettem volna jaratni, ilyen multikulturalis kornyezetben, sok uj klassz elmennyel es tanitasi modszerekkel. Ki gondolta volna, hogy mindezt Omanban megtalaljuk?

  2. Pingback: Lunchbox | Apple and Soul

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s