Borravalo adasrol es otthon elkovetett bakikrol

Spanyolorszag vs USA vs Korea


Szoktak kerdezni, mennyi borravalot illik hagyni a spanyoloknal? A legtobb helyen az emberek nem hagynak semmit v csak az apro centeket. Egy elegansabb vacsora utan sem jellemzo, hogy 5%nal tobbet hagynanak. Teljesen altalanos, ha vki 70centet, esetleg 1 eurot hagy csupan az asztalon egy-egy fogyasztast kovetoen (nemcsak a vendeglato iparban, de szolgalatatas teljes teruleten igaz ez). Arrol fogalmam sincs, hogy vajon mennyi az alapberuk a pincereknek, de hogy nem a borravalobol befolyt osszegre szamitanak az eleg biztos. Nem ugy mint az USAban, ahol az alap oraber teljesen minimalis, ahol mi dolgoztunk anno, a pincerek nem kaptak tobbet $2,5/orankent. Amire azonban egy ottani pincer lazan raszamolhatott a nyari szezonban, az $300-400 estenkent (es akkor meg kozel 300Ft volt a dollar erteke)! Abban a Lobster bar-ban, ahol mi is dolgoztunk 20- akar 30%ot is otthagytak a vendegek borravalonak. Es senki nem volt hivatasos pincer, mint Europaban megszokott, mindannyian diakok voltunk, akik az iskolai eveiket szerettuk volna sajat magunk tamogatni.

Koreaban, Spanyolorszaggal szemben, meg ennyire sem szokas borravalot hagyni; meg akar felre is ertik. Ha  megis megprobaltuk, mert tenyleg annyira szerettunk volna adni a pincernek a rendkivul jo kiszolgalasert, meg o szaladt utanunk a szamlan felulmarado osszeggel, amit az asztalon hagytunk! Egyszeruen eselytelen borravalot hagyni naluk. Mas vilag, ott ugy tunt, a jo szolgaltatas ’emberi alanyi jogon jar’ ;-)

Spo-ban az sem ‘divat’ egyebkent, hogy az emberek visszakuldjek az etelt egy etteremben, vagy reklamaljanak mert vmi nem tetszik. Ebben azt hiszem az amerikaiak verhetetlenek, de ez abbol is adodik, mert ott meg kell a pincernek dolgoznia a borravaloert, ha szeretne szepen kapni – szebben mondva, osztonozve vannak a magasabb szintu es kedves, mosolygos kiszolgalasra – ezert sem veletlen, hogy a legjobb ettermi kiszolgalasokra onnan emlekszem! Egy spanyol ember meg akkor sem valoszinu, hogy panaszt ejtene, ha doglott legyek uszkalnak a leveseben; igaz borravalot sem fog hagyni,  s kozben eleve ne is szamitsunk egetrengetoen jo kiszolgalasra = a keplet tehat osszeadodik ;-)! Ahany nep, annyi szokas :) Mindenestre kozel 5 ‘borravalo hagyas nelkuli’ ev utan (sikeresen:-x) elszoktunk attol, hogy borravalot hagyjunk, vagy ha hagyunk, mert figyelemremelto volt a felszolgalas, akkor is minimalisan  5%ot, ahogy az itt szokas. Ez azonban ‘hazaerve’ egyszer igen kellemetlen helyzetbe hozott engem! Akkoriban tortent meg, amikor Koreabol atkoltoztunk Spo-ba, es epp otthon voltam nyaron. Egy kellemes teahazban mulattam az idot egy kedves baratnommel. Abszolut meg voltam mindennel elegedve, meg parolaztunk is a teazos csajszival. Vettem kizacskozott teakat, s ha jol emlekszem meg egy bogret is a vegen. Miutan atadta a szamlat, en nagyon keszsegesen fillerre(!!!) kiszamoltam neki, hogy mennyivel tartozom. – csakhogy ne legyen veszotsege, ugye… A legkisebb szegyenerzet nelkul, abszolut mosolyogva, mintha a vilag legtermeszetesebb dolga lenne, hogy meg azt is felajanlom neki, hogy ha ad vissza nekem egy kettest, akkor van pont egy otosom, amivel epp egalba is kerulunk!!! Semmi, de semmi at sem villant az agyamon abban a pillanatban, hogy mindez teljesen abnormalis! Eltelt a delutan, este, majd az ejszaka is, mire reggel alighogy kinyitottam a szememet hirtelen elesen bevillant az elozo delutani jelenet. Szivszedules, rosszullet, teljes panik lett egyszeriben urra rajtam! Hogy csinalhattam ilyet??Hogy felejthettem el?? Azota visszatertem a teazoba es soha tobbe nem felejtettem el borravalot hagyni es tovabbra sem tervezem, ha ujra otthon jarunk :) Effele hibat azt hiszem eleg, ha egyszer vet az ember, aztan az emlek elete vegeig uldozi, hogy esznel tartsa ;-)

De tenyleg ennyit tesz, hogy az ember kepes elszokni bizonyos teljesen alapveto szokasoktol, amivel aztan kellemetlen v epp vicces helyzetbe is hozhatja magat. Egy masik eset az volt, amikor pl a buszokat probaltam karlenditessel leinteni otthon, mint ahhoz mar hozzaszoktunk annyi helyen, Londonban, Sydneyben, Seoulban es meg itt is bevett szokas! (megjegyzem, szerintem nagyon is jogos es okos szokas, akarcsak betartani a jobb/bal oldalon allast a mozgolepcsokon, amit meg a spanyoloknal is be tudtak vezetni :-) azota lehet otthon is, csak en nem tudok rola! Mindenesetre el lehet kepzelni a buszmegalloban allok megdobbent abrazatat, amint en elegansan kilibbenek a sorbol, hogy leintsem ‘magam szamara’ a buszt, ”pedig olyan normalisnak tunt kinezetre” ;-))

S vegul, harom a magyar igazsag, a harmadik ‘beeges’ az volt, amikor otthon kartyaval torteno fizeteskor atnyujtottam a kasszas csajszinak a vezetoi engedelyemet is :D Itt, Spo-ban, ugyanis minden egyes kartyaval torteno fizetes alkalmaval be kell mutatni vmilyen szemelyazonossagot igazolo okiratot, ami nalam vagy a magyar szemelyi v jogsi! A csaj termeszetesen csak nezett ram, hogy mit kezdjen o az en jogsimmal :D Hat igy jartam, de azota ezt is megjegyeztem :-)) Valojaban minden hazalatogatas alkalmaval kap az ember egy visszajelzest, hogy miben es mennyiben valtoztak ‘berogzultnek’ hitt szokasai. Kivancsi leszek, hogy a nyari hazalatogatasunk alkalmaval ‘sikerul-e’ ujabb bakikat elkovetnem… Majd beszamolok ;-))

5 thoughts on “Borravalo adasrol es otthon elkovetett bakikrol

  1. Nem tudom hogyan is miert ugrott most be ez a poszt, de tegnap este mar az agyban voltam, szoritottam a szemem, hogy alomra szenderuljek, amikor el kezdtek todulni a sorok, es muszaj voltam kikelni es leirni oket, mert tudom, amikor nem teszem meg, akkor a temak honapok mulva kerulnek ujra elo, ha egyaltalan. Ezert hat az ejszakai poszt ;-)

  2. A kedves aposod is valamikor igy jart.
    O gyalog 5 lepesnel tobbet sohasem tett, de egyszer, azt mar nem tudom, hogy miert, Jozsan
    gondolom munka miatt a Rozsa utcaba kellett mennie (valamikor sok evvel korabban Valika abba az utcaba jart iskolaba, de nem emlekszem, hogy egyszer is elvitte volna mert Valika hamar hamar onnalo lett.) A Rozsautca kozepen kozel az iskolahoz valamikor volt egy buszmegallo es o ott szepen varta a buszt.
    A busz jott is a buszsofor megallt es megkerdezte mikor utazott utoljara busszal mert itt kb. 1o – 15- eve nincs buszmegallo.
    Ha eszembe jut mindig nevetnem kell.

    Puszi Valimama

Leave a Reply

