Kozvetlenseg es pontatlansag

Kozvetlenseg:

Ma delben volt egy elore megbeszelt kotetlen beszelgetesem az ovodai pszichologussal. Minden szulovel leulnek 2-3 havonta (a szulo keresere akar tobbszor is lehet), es beszelgetnek a gyerekrol, van-e barmi szituacio, amit a szulok nehezebben tudnak kezelni – a pszichologus otleteket, tanacsokat ad…de most nem ez a lenyeg, hanem, ahogy udvozolt o is, mint itt  Madridban v Spanyolorszag mas helyein altalaban az emberek szoktak egymast (regionkent ez is valtozik!): meg be sem mutatkoztunk, mar olel is at, ad ket puszit es kozben mondja a keresztnevet. Semmi hivatalos kezfogas, teljes nev artikulalt kiejtese, majd  ‘erre tessek faradni’ terelgetes…Barati alapon mennek itt ezek a dolgok. Ami baratoknal nem is lep meg, de amikor az ingatlan irodas, vagy az ovodai alkalmazottak is igy udvozlik az embert, az elsore erdekes volt. Jo, elismerem, egy banki alkalmazott sem allt fel meg (szerencsere!), hogy kijojjon az asztala mogul es atoleljen bemutatkozas gyanant. Ellenben gyakorlatilag miota itt elunk szerintem senkivel nem tudtam kezet fogni! Vagy ha kinyujtottam a kezemet, hogy bemutatkozzam, meredtem es ertetlenul bamultak vissza, hogy megis mit akarok??? Itt ez nem divat. Ennek ugye meroben szemben allt a koreai bemutatkozasi ‘tradicionalis szertartas’, ahol szo sem volt puszirol ;-)) A lenyeg, hogy az ember mindig ellenkezo iranyba kezdje el a puszit adni, mint otthon szokas, kulonben ‘osszetalalkoznak’, ami nem egyszer esett mar meg velem is…

Pontatlansag

Egyik pelda. Par hete, amikor bementem a nyelviskolaba es mondtam, hogy ujra jarni szeretnek: Kedd-szerda-csutortok 10-12ig. Erre hevesen bologat a recepcios, ‘felgyuri ingeujjat’ es mar irja is, ahogy kkor tehat ‘Hetfo-szerda-pentek’ 9-tol…Mondom nem, es ujra elmondom en hogy szeretnem…a multkor ugye detto ugyanez jatszodott le, csak akkor a tanar sem jelent meg az elso oran…

Masik pelda (a millio kozul). Karesz 3hete intezi, hogy egy adott szolgaltatonal husegnyilatkozattal vegyen egy telefont. 3 hete intezi es a telefonnak meg kozelebe sem kerult!!! annyi, de annyi papirt, banki pecsetet es mi egyebet kernek tole minden egyes alkalommal, ami aztan a kovetkezo alkalomra nem bizonyul elegendonek es elkuldik meg egy korre, amivel visszater, ujra sorban all, csakhogy ujabb ‘felteteleket’ szabjanak meg, es mikor azt talaltak kerdezni (egy ismerossel intezi kozosen), hogy miert van az, hogy minden egyes alkalommal mast mondanak nekik, akkor nemes egyszeruseggel azt adtak valaszul, hogy ok mindig jol mondjak, Kareszek nem figyelnek jol es ezert nem tudnak megfelelni es eleget tenni az elvarasoknak…Khm….Hol is van az amerikai v akar koreai mentalitas, hogy a kedves ugyfelnek /vendegnek mindig igaza van, de legalabbis turelmesen es mosolygosan ugy teszunk, mintha? Itt termeszetesen mindenki a sajat igazat vedi es nagy ivben …. ra, hogy az ugyfel mit gondol.

5 thoughts on “Kozvetlenseg es pontatlansag

  1. Szia Vera! Teljesen át tudom érezni , amit írsz, nekem az első ilyen esetem az volt, amikor egy májusi madridi utunk során (ami egyébként nekem az első madridi látogatás volt) állásinterjúra mentem, és az ügyvezető igazgató(nő) köszöntött ugyanígy puszival! Mondanom sem kell, teljesen ledöbbentem, nem értettem a szituációt, hol vagyok, most ez azt jelenti, hogy már fel is vettek, vagy mi?! Aztán hosszas kötetlen beszélgetés következett, majd az interjú végén közölte velem, hogy az egyetlen problémás pont a hiányos spanyol tudásom lehet, de szerinte nem nem lesz itt gond (akkor még nem tudtam elég jól spanyolul – kevertem rendesen az olasszal meg a franciával), beszéljek a leendő közvetlen főnökömmel, aztán eldöntik mi legyen. Akkor bejött egy fiatal srác, aki szintén lenyomott két puszit, és leesett, hogy itt ez így megy. Interjú lement, nyugodjak meg, majd jelentkeznek. Aztán tipikus spanyol ügyintézés következett: 2 hónapig nem hallottam felőlük, levelekre nem válaszoltak, majd egyszer csak jött egy telefon, hogy szeptemberben kezdhetek:). Így hivatalos írásos bizonyíték hiányában kiköltöztünk Madridba, bízva abban, hogy ez a telefon nem csak kamu… és valóban el is kezdhettem a munkát szeptemberben (és itt eszembe jut, hogy írtad Te is az egyik posztban, hogy minden személyesen dől el, írásban nem nagyon működik a kommunikáció)!

  2. Aniko! Igen, teljesen stimmel a tortenet :) Egyebkent tenyleg olyan erdekes, hogy vannak orszagok, ahol a szemelyes kapcsolatoknal semmi sem fontosabb, es ha szoban mondjak, hogy fel vagy veve, akkor biztosabb, mintha irasban kuldenek (garantalt rossz kezdesi datummal persze ;). Ez a resze pont igy volt Koreaban is!
    Ez a puszis dolog viszont…nem vagyok igazan meg ket ev utan sem ‘touchy-feely’ ember, mint a latinok, de nem lehet elkerulni. A puszi az jar! Kezenfogas, bemutatkozas nem…ma is ‘lekaptak’ a jatszoteren, amikor egy ismeros anyuka bemutatott egy ‘vadidegen not’ :DD En meg sokszor meg mindig automatikusan kinyujtom a kezem, es alig marad idom behuzni, hogy ne az illeto laba kozott landoljak…kesz :DDD
    Az irasos kommunikacio pedig tenyleg nagyon kiveteles esetben mukodik, de altalanossagban egyaltalan nem, nem is kell ra szamitani, es akkor nincs csalodas sem ;))

  3. és akkor miért tanítják itthon a spanyol órán, hogy Spanyolo-ban mindenki mindenkit magáz, ne is nagyon tanuljuk a tegezést?:) Dél-Amerikában az volt erre a válasz (ahol aztán pláne mindenki tegez), hogy azért kell, mert odaát a spanyolok szépen magáznak mindenkit, mert ők aztán nagyon kimértek..ezek szerint nem:)

  4. Laura, en azt hallottam mindig, hogy a del-amerikaiak hasznaljak az Usted-et sokat. Itt Spo.-ban tudtommal delen, Andaluziaban magazodnak, de ezt mas lehet jobban tudja. Itt Madridban hiresen kozvetlenek az emberek, talan a leginkabb, szoval mashol ettol meg lehetnek kimertebbek es magazodosak!

  5. Szia Vera! Még a hűvös Katalóniában is gyakran puszilkodnak, de ott már értelmiségi, illetve überkatalán körökben a visszafogottabb, nekünk megszokott stílus is jellemző volt. Ami viszont nálunk is hasonló volt, és nagyon zavart, az a figyelem teljes hiánya. Láttam rajtuk, hogy hiába magyarázok neki, közlök vele információt, egyszerűen nincs ott, nem figyel, képtelen összeszedni magát.
    Ezt nem igazán tudtam megszokni.

Leave a Reply

