Kagylo-eves csak ‘R’ betus honapokban!

JanuaR, febRuaR, maRcius, apRilis – szeptembeR, oktobeR, novembeR, decembeR!

EneRo, febReRo, maRzo, abRil – septiembRe, octubRe, noviembRe, diciembRe!

JanuaRy, FebRuaRy, MaRch, ApRil – SeptembeR, OctobeR, NovembeR, DecembeR!

Tobb nyelven is egyeznek! Nem tudtunk errol, mig Peti baratunk fel nem vilagositott bennunket a kagylo-eves ‘aranyszabalyara’, miszerint csak R-betus honapokban egyen az ember kagylot, mert majus-junius-julius-augusztusi honapokban a kagylok fertozesi eselye sokkal magasabb. Hallott errol mar vki? Mi most eloszor :(

…amit azonban egy eletre megjegyzunk, ugyanis a lisszaboni kikoto romantikus, lemeno nap fenyeiben torteno tengeri herkentyus vacsorank masnapra, majd harmad napra teljesen ‘zatonyra’ futott. Pontosabban csak nalam, mert en ettem meg egyulto helyemben egy nagy tanyer isteni kagylot (kb 30db), – Karesz jo erzekkel grillezett lazacot rendelt maganak – amitol olyan rosszul voltam (etelmergezes), hogy tegnap este 9korul el kellett hagynunk a repuloi transitot, ahova mar becsekkoltunk (es ahol mar masfel orat vartunk az amugy ket orat keso gep erkezesere), hogy majd vmikor 11 tajban elinduljunk Mo-ra. Vissza kellett kernunk a borondjeinket, es hazajonnunk, hogy ne a repteren veszitsem el az eszmeletemet a fajdalomtol…Anya sem repult haza, mert annyira meg volt ijedve, hogy nem tudott volna igy hatra hagyni engem, igy mind a negyen ujra Madridban maradtunk. En kozben ma delutanra mar ujra jobban lettem, koszonhetoen anya finom magyar huslevesenek, es ugy nez ki megmaradok, kiment belolem az utolso kagylo maradek is, azonban itt maradtunk Madridban a varakozo csalad es baratok nagy szomorusagara, meg a mienkre :( Pedig negy ev utan eloszor ujra a Balatonnal toltottuk volna el ezt az egy hetet, ahova azelott minden nyaron at mentunk tobb, mint 20 even at. A kis csaladi szolosbe, az eszaki parton, ahonnan mindig atmegyunk a Muveszetek volgyi programokra. Arra a helyre, ami szamomra es szamunkra a ‘vilag kozepe’! Ahonnan a legtobb es legszebb gyerekkori es fiatalkori emlekeink szarmaznak.  Amit iden szerettunk volna Danival is megismertetni. Ott van a mi ‘feltolto allomasunk’, ahova ha barmikor megyunk, tele energiakkal hagyjuk el a helyet…ez iden elmaradt, immar negyedik nyara sajnos. Minden okkal tortenik, igy ha iden nem is, de valamikor ujra eljutunk majd oda is. Tudom! Es most mar azt is, hogy mikor egyek legkozelebb kagylot…meg par honapig biztos nem!

20 thoughts on “Kagylo-eves csak ‘R’ betus honapokban!

  1. Drága Verám!
    Teljesen magamba roskadva ülök és olvaslak.
    nem tudom elhinni!
    De ugye már tényleg jobban vagy?

  2. Tudom Henim, gondolhatod mennyire fogtok hianyozni ti is, es hogy most ki tudja meddig nem talalkozunk :((( de tenyleg jobban vagyok. ez mar a harmadik nap, kiment belolem, aminek ki kellett ;) holnapra ujra eros leszek! mill besitos, majd beszelunk!

  3. Nagyon sajnálom, ez borzasztóan hangzik!!!! :(

    Én azt tudom, hogy a a földközi-tengeri kagylók egy jelentős része hepatitis A-val és más enteralis vírussal fertőzött. Előbbi heveny májgyulladást, utóbbiak hányással, hasmenéssel járó rosszullétet okozhatnak. Leginkább nyers kagylók fogyasztása során lehet elkapni ezeket a vírusokat, de ha a kagylók nincsenek teljesen megfőzve, akkor azok is veszélyesek. A kagylók egyébként a partközelben beengedett szennyvizekből szerzik be ezeket a kórokozókat.

    Peti barátotoknak igaza van. Nyáron van szezonalitása ezeknek a kagylók okozta betegségeknek.
    Még egy nemcsak a kagylók okozhatnak ilyet, hanem más tengeri herkentyűk is. Tehát jól átfőtt, jól átsütött ételeket szabad csak fogyasztani. Bár ez nehezen ellenőrizhető.

  4. Kriszti, koszi az infokat! Ez a kagylo jol at volt egyebkent fozve, nem nyersen ettem.
    Anno Koreaban egy csomo nyers halat es herkentyut ettunk, es sosem voltunk rosszul toluk, soha! ez az elso rossz elmenyem :( Mondjuk pont Lisszabon, Portugalia mar nem a Foldkozi tengerbol meri gondolom a halakat, hanem az Atlanti oceanbol…
    Itt Madridban es kornyeken fokent sok rakot es calamarit eszunk es mindig finomak es frissek voltak eddig! Direkt a tengerpartokon szoktunk inkabb kagylot, szepiat meg ilyeneket enni. en imadom oket, de majd most egy ideig csinjan banok veluk.
    Neked, mint orvosnak ezekrol joval tobb ismereted es tapasztalatod lehet – vagy ti nem is esztek egyaltalan ilyeneket?

  5. Sajnalom, remelem hamarosan jobban leszel teljesen! Gondolj arra tenyleg, hogy mindennek meg van az oka, bar tudom, ha mar nagyon vartatok az utat ez sovany vigasz..de jovore lesz nyar megint!:)

  6. Igen Eszter, leginkabb Dani miatt sajnaljuk, meg azokat, akik nem talalkohatnak mar iden vele. Nagyszulok, nagybacsik, rokonok…bizony nem sok az evente egyszeri talalkozo, hisz a kisgyerekek olyan gyorsan valtoznak egy ev alatt. Jovore lehet autoval indulunk neki tobb heten at es majd feluton talalkozunk mindenkivel, akivel el tud jonni..egy idore elegunk lett a repterekbol es repulesbol azt hiszem…

  7. Hallottam már ezt az “r” betűs mondást, de azt hittem csak vicc. Ezek szerint nem. Pedig a magyarok leginkább az r-mentes hónapokban kerülnek kagyló közelbe. Sajnálom, hogy nektek ennyire rosszkor jött ez a kagyló-baleset és meghiúsított sok betervezett találkozást. Talán kiderül majd miért kellett így lennie. Kapolcson idén voltam először és ugyanúgy elvarázsolt, mint eddig mindenkit, akit beszélni hallottam róla. Remélem, hogy lesz jövőre is, és akkor el tudtok ti is jutni.

  8. Bocsi, úgy tűnik átsiklottam azon, hogy Lisszabonban fogyasztottad a kagylót.
    A tanulmány, amit említettem csak a Földközi-tenger térségére vonatkozott. Persze lehet, hogy ugyanez fennáll az Atlanti-óceánból halászott partmenti kagylókra is.

    Láttam a fotón, hogy a kagyló, amit ettél nem nyers volt, hanem főtt. Azért írtam, hogy esetleg nem az előírásoknak megfelelően főzték meg. Valahol olvastam, hogy megvan adva, hogy hány fokon, hány percig kell a kagylókat főzni, hogy a benne lévő kórokozók elpusztuljanak. De időnként nem tartják be ezt a szabályt, különösen a nyári nagy forgalom esetén. Ezért fordulhat elő főtt kagyló esetén is rosszullét.

    Szerintem a továbbiakban is nyugodtan ehetitek a tenger gyümölcseit. Valószínűleg ritkán fordul elő ilyen betegség a megfőzött illetve megsütött formáknál. Azért osztrigát ne szürcsölgessetek. :)
    Én vegetáriánus vagyok 8 éve, így tengeri állatokat sem eszem. Azelőtt fogyasztottam őket, és sohasem volt bajom tőlük.

    Még eszembe jutott, hogy talán érdemes lenne megkérdezni a spanyol barátaitokat erről a témáról. Ők biztosan járatosabbak ebben.

  9. Magdi – mi is a pozitiv oldalat nezzuk a dolognak – 1. nem maradunk le az ovi megnyitojarol es atadasarol, gyerek programokrol es nyilt napokrol. Legalabb szabadon, kozosen elkezdhetjuk Danival az ovi latogatasat mielott elkezdi szeptemberben es megismerkedhetunk mas szulokkel is.
    2.Masreszt, megtalaltuk multheten a lakast is ahova atkoltozunk, igy hamarabb kezdhetunk a festeshez es atpakolashoz – lesz ra egy egesz honapunk igy :)
    3. Igy legalabb Karesz is be tudja fejezni a penteki hataridos fontos munkait!
    Mindennek ket oldala van, es fontos mindig eszrevenni a pozitivat, hiszen attol fugg, hogy alakul az eletunk, hogy mi magunk hogyan reagalunk a velunk megtortentekre vagy kulonbozo helyzetekben.

  10. Kriszti – igen emlekeztem, hogy vegetarianus vagy, csak azert kerdeztem, hogy esztek vajon ilyesmiket, mert vannak mas vegetarianus ismeroseink is, akik hust nem, de hidegveru tengeri halakat, rakokat megesznek.
    Erdekes egyebkent, mert ha visszagondolok a kagylora, amit ettem, nem vagyok rosszul. Akar ma ebedre is szivesen megennem, de mostmar megvarom inkabb az oszt vele ;) meg jo, hogy nem vette el a kedvemet ezektol a tengeri csemegektol, amiket szerencsere itt frissen lehet elvezni :) Otthon nem ennek ilyeneket, mert osszehasonlithatlan a fagyasztott es a friss iz, de Tiszai-halaszlevet barmikor bekanalaznek, vagy egy jo kis hekket, harcsat ;)

  11. Hajjajj, én meg arra készülök mióta, hogy majd Portugáliában eszek jó kis kagylót. De augusztus vége az már majdnem R betű, nem? :-)))
    Vagy ha átadjátok nekünk a konyhát, akkor Gáborral főzünk egy isteni finom fehérboros kagylót tésztával, amikor ott leszünk. Kb 20 perc alatt kész és megnyaljuk majd a tíz ujjunkat, az tuti! Akkor legalább mi főzzük és akkor biztos nem lesz baj. RRRRReméljük :-)))

  12. Anna, amikor jottok oktoberben akkor mindenkepp keszitsetek el a feherboros-kagylos pastat, mert az az egyik kedvencem!!! Legalabb eltanulom ;) Kagylot eddig csak levesben mertem hasznalni, de egyelore inkabb a rak elkeszitesevel allok jobban ;) Szokni kell ezt az Alfoldon szuletteknek ;))) Amugy Portugaliaban mi eddig csak jokat ettunk! Imadjuk az ottani konyhat is :)) Van a kagylokon kivul is tomerdek valasztek ;) puszi

  13. Sajnálom, hogy nem sikerült az utazás! Teljesen meg tudom érteni ezt a ‘világ közepe’ érzést! Már csak a közelség miatt is rengeteg meghatározó gyerekkori élményem kötődik nekem is a térséghez. Szurkolok, hogy minél hamarabb sikerüljön pótolni ezt az utat és jobbulást kívánok!!!

  14. Draga Vera,

    Remelem mar sokkal jobban vagy!! Nekem otthon volt nemreg ilyen tortentem, tisztan emlekszem meg az elmenyre… brrr…
    Sajnalom en is az elmaradt utazast, de egeszen biztosan hamarosan bepotoljatok majd!
    Tovabbi gyors gyogyulast,

  15. hu szegény..tudom, mit élhettél át, nekem is volt hasonló “élményem” Montenegroban kagylótól. olyan gyenge és erőtlen lettem napokra, és teljesen csak hetek múlva gyógyultam fel, addig nagyon diétás kajákat tudtam csak enni. 1 hét alatt 6 kilót fogytam. pihenj és igyál sokat. remélem, nem utálod meg a kagylót örökre:) nekem kellett pár év, mire tudtam megint enni..
    puszi

  16. Livi, Laura, koszi alakulok, de megint dietazom, miutan egy szelet pizza vmelyik nap ujra kirepult…erzem, hogy teljesen eros meg a gyomrom, csak nekem a sulyom miatt ugye alapvetoen nem hianyzott a dieta…de most ez van, azert remelem nem leszek atlatszo :-/ Es Laura neked is pont kagylotol? te is ‘nem R-es’ honapban etted? ;))

  17. oo, szegény..igen, én se ismertem a “R” betűs szabályt:) és persze, nyár közepén ettem..Peti is beteg volt tőle. ja, de mi másnap megnéztük a helyet, ahonnan a kagylókat szerezték a Kotori öbölben: SÁRGA volt a víz! valaki szennyvizet öntött az öbölbe, csak este már nem láttuk a színét, amikor vacsizni mentünk. na meg nem is gondoltuk volna, hogy ilyen malőr lehetséges..azóta nagyon óvatosak vagyunk..Peti annyira, hogy nem is eszik kagylót:)

Leave a Reply

