Hoeses es egy kis tortenelem

Na ilyen még nem volt blogírásom során – szakad a hó! Az első hóesés minden évben olyan nagy szám. Legalábbis számomra :) Főleg így karácsony közeledtével. Nem számítottam rá, hogy hazalatogatasom elott meg esni fog itt Koreában. Már az is meglepetés volt, hogy mindenfelé feldíszítették Szöult égőkkel, karácsonyfákkal és mindenfelé karácsonyi hangulat van. Persze a lakosság 25%át alkotó keresztények jelenléte megmagyarázza (11 millió protestáns és 3 millió romai katolikus) . Koreán kívűl nem-igen van ország Ázsiában, ahol ilyen mértékben sikerült teret hódítania a kereszténységnek – kivéve a Fülöp-szigeteket, ahol 90%ban keresztények az emberek. Ázsia lakosságának mindössze 2%-a keresztény az egyik forrás szerint. Koreába a 19. század végén ért el a kereszténység szele, de különösen az utóbbi három évtizedben terjedt el nagy mértékben. Ami valójában megnehezítette a kereszténység elterjedését kezdetben, az valószínűleg ugyanazon okokra vezethető vissza, ami miatt pl. nem tudott megerősödni Kínában sem: a konfucionista világnézet (a jelenlegi kommunista vezetés is csak mérsékelten tolerálja Kínában a keresztényeket, és a papokat is ők választják; vmint megkövetelik a hívőktől, hogy az államhatalmat tiszteljék elsődlegesen; számuk kb. 13millió lehet a több, mint 1,3 milliárdos lélekszámú Kínában).

Koreában több hullámban is üldözték a keresztényeket a 19. században mivel komoly fenyegetésnek számított az akkori konfucionista vezetőkre nézve, hiszen a keresztény vallásban teljes lojalitást és odaadást várnak az embertől Isten felé. Mindezt csak tovább tetézte a kormány (xenofób) idegenektől való félelme, akik a kereszténység terjesztésével jutottak be a ‘Hermit Kingdom’-ba. Később a japán megszállás idején, a nagy ‘japánosítási folyamatban’ újra nehéz idők jöttek az egyházra. A Japánok előszeretettel helyeztek hordozható Shinto szentélyeket a templomokba, mindamellett, hogy a templomok épületeit katonák elszállásolására használták. Ebben az időben rengeteg papot zárattak börtönbe vagy kínoztak halálra.

A második világháború lezárása és a japánok kivonulása után sem sok idő maradt az ünneplésre, mivel az USA és a Szovjetúnió között létrejött megállapodás alapján kettéválasztották Koreát. Míg az amerikaiak a déli, addig a szovjetek az északi részen döntötték el , hogy milyen kormány alakuljon. Szerencsétlen koreaiaknak amúgy is megvoltak az internális problémáik, amiket a japán megszállás okozott: a koreai gazdaság teljes kizsigerelése, a koreai nyelv visszaállítása (a japánok betiltották a koreai nyelv használatát megszállásuk idején es a japant eroltettek)…Északon az új kommunista rezsim szép lassan, de annál radikálisabban építette le az egyházak jogait és kezdte el üldöztetni őket. Még a koreai háború kitörése előtt (1950-’53) számos keresztény menekült át a déli oldalra. Azonban akiknek nem sikerült, azokat letartóztatták és kivégezték az északiak. A háború kitörése után a kommunista északiak minden keresztényre úgy tekintettek mint anti-kommunista, amerikai imperialista szimpatizáns, ezért újabb keresztény tízezreket végeztek ki. Délen, a háború felfuggesztesevel azonban az évente érkező több millió dolláros külföldi támogatás – leginkább az USAból – újjáélesztette a koreaiakban a keresztény szemléletet. Ehhez rasegített, hogy számos misszionárius szervezet érkezett gyorssegéllyel: ruhával, élelmiszerrel, gyógyszerekkel; melegétel állomásokat állítottak fel; árvaházakat, özvegyotthonokat, rehabilitációs központokat üzemeltettek…A keresztény egyházak visszaállítását szorgalmazó segélyek is mind nagyban hozzájárultak, hogy megerősödjön a kereszténység Dél-Koreában. Sokan ezen jótékonysági szervezeteken keresztül kerültek kapcsolatba az egyházzal, s a későbbiekben átkeresztelkedtek:

”…following the war, American churches sent massive relief supplies to war-stricken South Korea, and many persons joined the church in thankfulness for this material help …. The material help American Christians gave to the people in their time of need did serve as an example of Christ’s love, and many recipients of this aid responded to that love and became Christians.”

Manapság a koreai egyházak, mint szervezet, rendkívűl aktív demokratikus erőt képviselnek az országban. Az egyház szervezetek számos karitativ szolgálatot teljesítenek.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s