Koreai vásárlási szokások

Végre kisütött a nap is. Az elmúlt két napban nem nagyon bújt elő…Most értem vissza az E-martból, ami a Wal-mart helyét vette át. Még augusztusban, arról adtam hírt, hogy a Wal-Martban intézzük a napi bevásárlást, és milyen klassz, mert tele van nemzetközi termékekkel…na ez azóta megszűnt. Októberben kivonult a Wal-mart Koreából is. Ahogy leírják, a gond az volt, hogy a Wal-Mart képtelen volt alkalmazkodni a helyi vásárlói szokásokhoz. Ugye ismerős az amerikai ”bottomline” hozzáállás, amikor is csak a profit érdekli őket anélkül, hogy esetleg a helyi specifikációkat is felmérnék és alkalmazkodnának hozzá. Kína esetében azonban végre sikerült gyökeret ereszteni a kínai domestik piacon. Az első ázsiai ország, ahol a nemzeti szokásokat is figyelembe veszik, minthogy pl az ázsiaiak nem szeretik a száraz(döglött)árukat, hanem mindent frissen szeretnek megvenni. Vagyis a halakat, tengeriherkentyűket szeretik, ha az orruk előtt ‘halásszák’ ki, mert úgy biztosak lehetnek benne, hogy friss. Az éttermek előtti hatalmas akváriumok nem esztétikai minőségben vannak jelen (mint otthon egyes kinai étteremben gondolják), hanem a tengeri eledelek frissességének megőrzését biztosítják.

“Wal-Mart is a typical example of a global giant who has failed to localize its operations in South Korea,” Na Hong Seok, an analyst at Good Morning Shinhan Securities in Seoul, said. “It failed to read what South Korean housewives want when they go shopping.”

Korea esetében még az is gond volt, hogy azt hitték a Wal-Mart alacsony áraival ide tudják vonzani a környék összes lakóját vásárolni. Ezzel szemben a koreai háziasszonyokat nem a diszkont ár érdekli elsősorban, hanem ők szeretnek ‘shop in style’ , azaz stílusosan vásárolni.

Visszaállt tehát Koreában a rend. Mindenki elfogadta, hogy a koreaiak igencsak önérzetesek, ha a pénzüket kell költeniük, amit magas szinten űznek :) Hihetetlen mekkora a szolgáltatásban dolgozók aránya és mennyit költenek az emberek szolgáltatásokra: éttermekre, kávézókra, fodrászra, manikűrősre…stb. Mi sem prezentálja ezt jobban, minthogy az ember végig megy egy átlagos koreai utcán, amin garantáltan találni fog legalább 10 fajta kávézót, 5 fodrászatot, jónéhány manikűrőst, számtalan kozmetikai-, bizsu boltot, és millióegy éttermet.

Hallyu (korean wave)

A koreai nők rengeteget költenek szépségük ápolására & megtartására. (Bár mind férfiak, mind nők esetében szerintem meghatározhatatlan a tényleges kor. Egyszerűen nem úgy érnek, öregszenek, mint mi. Pláne nem a bőrük ;) A nők óriási jelentőséget tulajdonítanak a ‘fehér bőrnek’, mely a földeken dolgozók napbarnított arcszínével pontosan ellentétes. Itt gyakorlatilag csak úgy tudsz eladni el egy kozmetikai terméket, ha rá van írva, hogy ‘fehérít’. De ez aztán minden kozmetikai termékre rá van írva. (Ez az elmúlt 30 év radikális indusztriális fejlődésének is köszönhető. Ma már a mezőgazdasággal foglalkozók aránya jelentősen lecsökkent. Mindenki a városokban akar élni, amik mára egy hatalmas konglomerációvá nőttek össze. Így, aki nem feltétlen ragaszkodik a hófehér, néha már ijesztő, bőrhöz, akkor alaposan el kell olvasnia mire is jó az adott termék. A legtöbb nőnek hihetetlen hibátlan a bőre – amilyet otthon nem is látni – ennek ellenére szinte nincs nő, aki smink nélül kimenne az utcára. Erre a boltok építenek is rendesen. Ilyen a Korea eredetű Missha, Faceshop, Skinfood…etc., de természetesen a nyugati márkák is jelen vannak.

Még októberben a Hong Kongból hazafelé (Koreába) tartó gépen olvastam a Morning Calm nevű repülős/ in-flight magazinban, hogy a legutóbbi trendek azt mutatják, hogy Vietnámtól-Tajvanig és legfőképpen Kínában egyre inkább a ‘Korean look’ válik modellé: a sminktől kezdve a öltözködésen keresztül a kozmetikai sebészeti beavatkozásig. Azt mondják az Estée Lauder, majd a japán kozmetikai trend után a koreain a sor. A Hallyu jelenség 2001ben bukkant fel először, ami a dél-koreai termékek és trendek növekvő sikerét jelenti – elsősorban Kínában. Mindez állítólag a koreai pop- és filmkultúrának köszönhető. A koreai filmek hihetetlen sikernek örvendtek az elmúlt években egész Ázsiában (mint amilyen a Winter Sonata, vagy a Jewel in the Palace).

Számos huszonéves tajvani és hong kongi lány jön Koreába és jelentkezik be kozmetikai műtétre, gyakran egy-egy koreai híresség képével a kezükben. Annak ellenére, hogy Koreában 5x, 10x többe kerülnek ezek a sebészeti beavatkozások, mint Kínában, számuk jelentősen nő évről-évre. Itt találhatóak az egyik leghíresebb koreai celebrity lánynak a képei zenei aláfestéssel :) Alias Song Hye-gyo.

A fiúk esetében inkább az öltözködésben jelenik meg a ‘koreai kinézet/külső’, mint a sapka, fülbevaló és 3/4es kabát viselete. Valamint a tökéletesen szabott öltöny állandó viselete. Itt Koreában valóban rengeteg öltöny szaküzlet és szabó van. Ennyit én még életemben nem láttam. Már ha csak belépek az E-mart-ba, ott is egyből egy öltönyszaküzlet kínálja választékos felhozatalát. Ennek megfelelően a dolgozó férfi réteg szinte kivétel nélkük öltönyben jár nap, mint nap dolgozni.

Túrázás & golf

Rákanyarodván egy kicsit a mozgás szeretetükre. Hétvégente szinte az egész ország a hegyekbe megy kirándulni vagy túrázni, ezért minden második bolt túra és sport bolt. A másik szenvedélyük a golf. Golf boltot minden sarkon találni, mint ahogy golfpályát is. Szöulban ezt úgy oldják meg helyszűkében, hogy hálóval fedett pályákat építenek. Az alattunk lévő fitness teremben – ahová én is lejárok – szintén van lehetőség ütögetésre is és a három hónapos combo bérletembe beletartozik a golfpálya használata is.

Ma járt le a bérletem sajnálatos módon, így mégegyszer lementem, hogy készítsek pár fotót a helyről, ahová hetente többször is lejártam. Az a mai napig élmény számomra – a pesti alagsori, levegőtlen, zsúfolt konditermekhez szokott lelkemnek – hogy az ablakból egy iskola udvarára és a mögötte húzodó hegyekre látok rá, ha épp nem a futógépre felszerelt tv egyik csatornáját nézem (a 42-es csatornán pl. szinte mindig csak angol filmek, sorozatok és műsorok mennek, a többi koreai es japán csatornát meg max. csak nézem, de nem értem ;) , s közben áramlik be a friss levegő az ablakon, a háttérben mennek az aktuális koreai popslágerek, aminek köszönhető up-to-date ellatsagom van etéren is ;).

Kávék&Teák


Az, hogy hogyan alakult ki az a fajta kávézási kúltúra, ami itt Koreában kialakult, nincsenek információim (bár lehet ez is az amerikanizálódás egyik mellékhatása), de hogy létezik és jelen van jobban, mint bármely angolszász országban szerintem, az vitathatatlan! Azért az angolszász országokat emeltem ki – elsősorban USAt, Angliat es Ausztraliat – mert talán ott a legjelentősebb a számuk a franchise kávézóknak. Szöulban egész biztos több ezer a számuk, ha csak a Starbucks kávézók számát nézem akkor csak Szöulban kozel 200 van szétszórtan a városban, míg LA-ben 33, San Franciscoban 78m, New Yorkban és Londoban 168. The Coffee Bean&Tea Leaf kávézó száma is meghaladja a 80at. Ezenkívűl jelen van még a Hollys Coffee , vagy a brazil Tiradentes , az olasz Pascucci & ugyancsak nagy számú hazai franchise kávézók.

Ha a koreaiak éppen nem egy kávézóban ülnek, akkor take-out/elvitelre kérik. Gyakorlatilag minden második ember kezében látni elvitelre kávét. Ezenbelül is van minden fajta: jeges-forró, hosszú-rövid, latte-macchiato-moccha-cappucino-espresso, számos ízesétésben, egyszóval ami igényt lehet, azt mind kielégítik. Az egyik legfurább szerintem a zöldteás cappucino – konkrétan ihatatlan és randa zöld színű…Én otthon nem voltam nagy kávézós, de itt a bőség zavarában sajnos, vagy nem sajnos, én is beálltam a kávézók sorába. Már ha ezeket a tejjel felöntött hosszúkávé fajtákat iszogató embert, annak lehet nevezni :)
Ahhoz képest, hogy Korea is egy ‘teás nemzetnek’ tartott ázsiai ország, szerintem több kávézó, mint teázó található.

Persze ez nem jelenti azt, hogy kihalt volna a tea ceremónia. Ebben a felgyorsult világban újra fontos szerepe van a teafogyasztásnak is. Ma már inkább, mint a harmónia és relaxáció egyfajta kifejezésmódjának tekintik, de bővebben a koreai tea kultúráról ITT található, ha vkit esetleg érdekel. A boltokban található teák felhozatala azonban közel sem éri el a Magyarországon megszokottat. Itt megtalálható a tipikus kukorica, búza, ginseng, zöld, rizs tea és a számos koreai tradícionális gyógytea fajta, de pl. a Mo-on megszokott filteres fekete vagy gyümölcsteák csak drága pénzért beszerezhetők és eléggé limitáltan. Csak összehasonlításképpen egy doboz Lipton jázmintea, amiben 10! filter van 4000won az ára. Érdekes viszont, hogy itt kaphatók az általam úgynevezett ‘lekvárteák’, amik egyébként nagyon finomak. Állagukat tekintve lekvárra emlékeztetnek, és lekváros üvegben is kaphatók. Én eddig csak a Lemon honey tea lekvárt kostoltam meg, de meg kell mondjam nagyon nagyon finom! Mostmár biztos, hogy kedvenc koreai teáim közé került ez a fajta is! Emellett kaphatóak különböző ”nuts” teák is, mint diós, mandulás, fenyőmagos… Ezek is granulátumos kiszerelésben kaphatóak. Nagyon finomak és nagy népszerűségnek örvendenek.
Hát azt hiszem ezt a témakört is kimerítettem, amennyire szerettem volna, és majd jelentkezem hamarosan egy újabb szemelvénnyel. Addig is jót teázást vagy kávézást mindenkinek :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s