Autok es kozlekedes

Jelentem a ginseng tea megtette hatását. Csak másoknak is ajánlani tudom. Bár az ízét meg kell szokni. Én magam is, amikor az első pohárral próbáltam inni, 3 korty után a lefolyóban végezte, majd úgy gondoltam, hogy elajándékozom a többit az egyik koreai barátunknak, aki talán kedveli eme koreai nedüt. Végül amikor felvetettem neki a dolgot, említette meg, hogy valójában ő is csak akkor issza, ha meg van fázva fázva, mert arra kíváló alternatív megoldás.

S közben az jutott eszembe, hogy talán ideje lenne egy-két koreai sajátosságot is lejegyeznem, mert a gyors akklimatizálódásban el is felejtettem leírni azokat a dolgokat, amik elsőre megfogtak, majd másodjára már meg is szoktam. Ennek a gyors elfogadási szokásomnak köszönhetően hajlamos vagyok elfelejteni, hogy talán másokat mégis csak érdekelhet mi minden más ebben a világban.

Autók & Közlekedés:
Nem igazán az a téma, amit elsőnek említ meg az ember, de legyünk rendhagyóak.

Dél-Koreában az autók kb. 80-90% Koreában gyártott: mint pl.

-Hyundai & Kia,

-Equus,
-Chairman,
-Daweo (GM) ,
-Ssangyong,
-Samsung-amit azóta a Renault megvett: Renault Samsung Motors (RSM). Sokáig csak a hazai gyártmányú autók jártak az utakon, amik az itteni igényeket elégítették ki. Messze álltak biztonsági ,teljesítményi szempontból is a Nyugaton gyártottaktól. Kinézetre sem voltak a nyugati szemmel megszokott modern kinézetűek és a szervizek sem úgy működtek.
Az első import autók (1987!) megjelenésével azonban mindez kezdett megváltozni. Az emberek igényei feltámadtak a külföldi autók láttán , amire természetesen a hazai piacnak is reagálnia kellett. Így alakult, hogy a 90es évek végére elkezdtek hangsúlyt fordítani a biztonságra, külsőre, teljesítményre és a szervizre is. A ’97-es ázsiai pénzügyi krízis után az import autók száma ugrásszerűen megugrott. Megjelent a BMW, Toyota-Lexus, Mercedes-Benz, Peugeot, Audi, Volvo, Honda, Nissan, Rolls-Royce, Maybach, Ferrari & Maserati.
A külföldi autók közül a legtöbbet tipusonként a 1.Lexus GS350-ből, 2.BMW 320i és a 3.Lexus IS250-ből adják el évente. Mindezek ellénre nem sok külföldi autót látni az utakon. Az exkluzívabb üzleti negyedekben egyértelműen nagyobb számban képviseltetnek, azonban a szuburbiában továbbra is a hazai kocsik élveznek előnyt. Bár kétségtelen, hogy ezek a koreai gyártmányú autók is felvették a versenyt mindenféle szempontból nyugati versenytársaikkal, tovább erősítve ezzel is a Hazai Piacot. Még egy kis érdekesség, ami az autók színeit illeti: a legtöbb autó ezüst, fekete vagy fehér. Nagyon kevés kék, zöld vagy piros autót lehet látni. Ez nyilván a hazai autók tömegtermeléséből is adódik, és mert valószínűleg szeretik az egyszerűséget.

Ami a közlekedést illeti, sok rációt még nem fedeztem benne fel…Autósok éppúgy mennek át a piros lámpán egyenesen, mint a jobbrakanyarodó sávból balra fordulnak…A motorosok néha már-már kámikáze módon robbanak ki még a zöld előtti, halványrózsaszinen, az autókat ezzel megelőzvén, s fordulnak arra, amerre éppen jónak látják. Szerencsémre legyen mondva, a gyalogosokkal szemben semmifajta megtorlást nem tapasztaltam még. Na jó azért ennyire nem rossz a helyzet. Amit leírtam nyílván a kevésbé forgalmas területekre igaz, bent a belvárosban a többségük a szabályokat betartva haladnak a fogalommal. De tény, hogy okoznak néha meglepetéseket ;) Viszont, az a fajta otthoni agresszív vezetés, amit a pestiek egy része is gyakorol, annak itt szerencsére nyoma sincs.

Ha a képet jól megnézitek, akkor észreveszitek azt is, hogy itt a jelző lámpák horizontálisan vannak felszerelve, nem pedig vertikálisan. A gyalogos lámpákra pedig egy tag-es visszaszámláló is fel van szerelve, hogy a gyalogos pontosan be tudja mérni, átér-e még a kereszteződésen. Ezt mondjuk már sok helyen láttam, csak eddig numerikus kijelzéssel.

A parkolás állítólag nagyon drága, és nem egyszerű, lévén a magyarországnyi méretű 48 milliós országban elég szép reprezentatív számban vannak jelen az autók. (Egyet anyunak, egyet apunak amerikai stratégia itt is bejön úgy tűnik.)

A tömegközlekedés elsőosztályú. Szöulon belül mindenképp. A metrón minden feliratozva van angolul is. Előre feltöltős kártyával lehet közlekedni, amit a jegyellenőrző kapuk akár táskából is érzékelnek, ezért kivenni minden egyes alkalommal nem szükséges. Az alapdíj 800won és attól függően mennyit utazol úgy von le esetleg még a gép másik 200 v. 300 won-t a kijáratnál.
A metró kocsik tiszták. Itt általában ragasztott reklámok helyett a flatscreen-eket preferálják, amin hol hírműsor, dokumentumfilm vagy reklámok mennek. A metrót életkortól és vagyoni helyzettől függetlenül mindenki használja. Ez köszönhető annak, hogy remekül ki van építve az egész metropolitán területén. Biztonságosak, még1x tiszták! és kényelmesek.

Zebrák: nagy örömömre itt is léteznek azok a tipusú zebrák, melyekkel korábban Ausztráliában már találkozhattunk, miszerint átlósan is mehet a gyalogos. Nagyon hatekony :)

Taxi: viszonylag olcsók. 1900won az alaptarifa, ami 2km-et jelent. Itt kint renegetegen használják. Jó dolguk van a taxisoknak, van utazóközönség bőven :) A taxisok autójában is megtalálható természetesen beszerelve a mini DVDlejátszó vagy a tv, s így a jó kis koreai sorozataikról sem kell lemondaniuk.

folyt. köv. a következő témával hamarosan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s